Про автора




.


Довгаль Олександр Іванович
учитель фізики та інформатики
Сарської спеціалізованої школи І – ІІІ ступенів Гадяцької районної ради Полтавської області
стаж за фахом 30 років
 «спеціаліст вищої категорії», «учитель-методист»

Щоб бути гарним викладачем,
треба любити те, що викладаєш,
і любити тих, кому викладаєш.
В. Ключевський

Оглядаючись на роки, що минули після закінчення мною у 1986 році  Полтавського державного педагогічного інституту ім. В. Г Короленка, зупиняюся на думці, що доля нагородила мене найскладнішою, але й найцікавішою професією. Так склалося, що 30 років пов’язані з Сарською школою.  За цей час мені довелося викладати фізику в 7 – 11 класах, астрономію в 11 класах,  інформатику в 2-11 класах, природознавство у 5 класі.
Поставив собі за мету - навчити учнів ефективно мислити, аналізувати, узагальнювати, виявляти творчість та вміння застосовувати набуті знання. А головне – навчити вчитися. Адже фізика має широкі можливості для інтелектуального розвитку особистості, логічного мислення.
Як зазначається в Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті, одним із пріоритетів розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційних технологій, що розширюють можливості учнів у якісному формуванні системи знань, умінь і навичок їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для інтенсифікації навчальної діяльності учнів і вчителя.
Система навчання – це цілеспрямована система, де учні здобувають вміння і навички, у них формується світогляд, розвиваються пізнавальні та творчі сили. Навчання тісно взаємопов’язане з вихованням – процесом впливу вихователя на вихованця з метою формування в нього совісті, честі, людяності, правдивості та інших рис характеру, які визначатимуть особистість школяра
Кожен учитель мріє провести незвичайний урок або позакласний захід, не схожий на інший, такий, щоб захоплював дух. Невтомно працюють сотні вчителів, втілюють у життя свої задуми, лише для того, щоб учень запам’ятав, навчився мислити, відчув потребу поглиблювати свої знання і використовувати їх у житті. Досить довго вчитель найбільше уваги приділяв тим учням, які не  встигають за програмою  і  саме на них були спрямована творча діяльність учителів, але зміни у нашому житті потребують нового підходу, інших форм роботи.
З метою розвитку мислення учнів, їхніх пізнавальних інтересів і здібностей необхідно приділяти особливу увагу глибокому розумінню матеріалу, який вивчається на уроках. Так, особлива роль повинна приділятися роботі з основними фізичними термінами і поняттями, що є їх змістовними значеннями і визначають розуміння викладеного матеріалу. Актуальність і необхідність проведення такої роботи на уроках зумовлена існуванням того факту, що “…словниковий запас більшості учнів бідний: вони оперують дуже обмеженою кількістю термінів ”, не можуть відтворювати основні поняття теми, пояснити, що вони означають і не завжди розуміють зміст матеріалу, що вивчається. На першому етапі навчання, коли знання вперше вводяться в пам'ять учнів, вони засвоюються не в повному об'ємі і далеко не в тій формі, що є метою навчання. Тому вчителем повинна систематично проводитися спеціальна термінологічна робота, у ході якої вихідні поняття піддаються “багатоланковій та багатоаспектній диференціації,  і у результаті формується нова система знань. Така робота може проводитися у вигляді тренування, що ні в якому разі не повинно бути механічним повторенням заученого матеріалу, а є процесом пошуково-творчим, що призводить до створення в пам'яті принципово нових систем фізичних понять. При навчанні та вихованні слід використовувати диференційований підхід, який забезпечує: досягнення кожним учнем соціально-необхідного рівня загальноосвітньої підготовки не нижчого від державного стандарту; задовольняє індивідуальні запити дітей, батьків (осіб, які їх замінюють) у диференційованому навчанні, поглибленому оволодінні знаннями, ранній допрофесійній спеціалізації та обраній профільній критерієм є особистість з її здібностями, обдаруваннями, талантами і невичерпними підготовці створенням оптимальних умов для самореалізації особистості.  Слід враховувати такі принципи при диференційному навчанні: головним можливостями до саморозвитку, самоосвіти й самореалізації, що будується на таких засадах: гуманізм і демократизм; поєднання загальнолюдських і національних цінностей; єдність інтелектуального, морального, фізичного й естетичного розвитку; науковість, диференціація, індивідуалізація та розвивальний характер навчання; свобода й відповідальність; незалежність колажу від політичних, громадських і релігійних організацій; поєднання державного управління і громадського самоврядування; доступність, рівність умов для кожного учня. Початок диференціації покладають батьки, що безпосередньо з найперших днів займаються вихованням і навчанням дитини, її розвитком, формуванням якостей та властивостей, які виникають і розвиваються в результаті розвитку.
Яких би значних успіхів у навчальному процесі вчитель не досяг, але вивчити раз і на все життя він нікого не зможе. Тому головна функція полягає саме в тому, щоб формувати в учнів уміння здобувати знання самостійно.

Немає коментарів:

Дописати коментар